627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE

Play Video

627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE 627 HARDT SKADDE 93 DREPTE 4 436 SKADDE

Play Video

Det eneste tallet vi kan stole på er antall drepte

Norge mangler et system for å telle opp alle dem som blir skadet i trafikken.

Når en fotgjenger brekker beinet eller en syklist får hjernerystelse etter et fall, blir det sjelden rapportert. 

Det er langt flere som blir skadet enn offisielle tall viser.

4 436 ble meldt skadet i fjor av politiet. Men tall fra sykehusene viser at det er over 40 000 personer som skades som følge av en trafikkulykke hvert eneste år.

Det eneste tallet vi kan stole på er antall drepte

Norge mangler et system for å telle opp alle dem som blir skadet i trafikken.

Når en fotgjenger brekker beinet eller en syklist får hjernerystelse etter et fall, blir det sjelden rapportert. 

Det er langt flere som blir skadet enn offisielle tall viser.

4 436 ble meldt skadet i fjor av politiet. Men tall fra sykehusene viser at det er over 40 000 personer som skades som følge av en trafikkulykke hvert eneste år.

Resultatet av ruskjøring kan se helt jævlig ut

Play Video

Resultatet av ruskjøring kan se helt jævlig ut

Play Video
Play Video

Resultatet av ruskjøring kan se for jævlig ut

UIT_Promo_Stills_1.5.1

Kvinner har høyere risiko for å bli skadet enn menn

UIT_Promo_Stills_1.2.1

Menn har høyere risiko for å omkomme i en trafikkulykke – kvinner har høyere risiko for å bli skadet.

Forklaringen bak dette kan være at menn har høyere fart enn kvinner når ulykken inntreffer.

Unge kvinner har ganske høy risiko for å bli involvert i ulykker, mens unge menn har høy risiko for å bli skadet i de mest alvorligste ulykkene.

UIT_Promo_Stills_1.5.1

Kvinner har høyere risiko for å bli skadet enn menn

Menn har høyere risiko for å omkomme i en trafikkulykke – kvinner har høyere risiko for å bli skadet.

Forklaringen bak dette kan være at menn har høyere fart enn kvinner når ulykken inntreffer.

Unge kvinner har ganske høy risiko for å bli involvert i ulykker, mens unge menn har høy risiko for å bli skadet i de mest alvorligste ulykkene.

UIT_Promo_Stills_1.2.1

Hvordan unngå at livet ditt snus på hodet?

Tenk på de som aldri fyllekjørte, men som aldri kom hjem eller ble hardt skadd. De aller fleste ruskjørerne politiet tar, er etter tips fra deg og meg. 

Si gjerne rett ut til sjåføren som kjører utrygt at du er redd.

Bruk gjerne humor og ironi: “Du skal ikke kjøre inn i den fjellveggen der også, når du først er i gang”

Ta en hvit løgn som å si at du må kaste opp. Det får de fleste til å slakke kraftig av på farten.

Risikoen for å bli drept i en ulykke dobles om du øker farten fra 80 km/t til 93 km/t.

 

Er du usikker på om du er i stand til å kjøre, så la fremkomstmiddelet stå. 

Trøtt? Har du ikke sovet på 24 timer tilsvarer det å ha en promille på én.

Dagen derpå promille? Vent lenger enn du tror med å kjøre.

DeathTrip er en konkurranse hvor ungdommer engasjeres til å lage den beste forebyggende kampanjen mot ruskjøring.

Få gode tips til hvordan ruskjøring kan forhindres her.

Hvordan unngå at livet ditt snus på hodet?

Tenk på de som aldri fyllekjørte, men som aldri kom hjem eller ble hardt skadd. De aller fleste ruskjørerne politiet tar, er etter tips fra deg og meg. 

Si gjerne rett ut til sjåføren som kjører utrygt at du er redd.

Bruk gjerne humor og ironi: “Du skal ikke kjøre inn i den fjellveggen der også, når du først er i gang”

Ta en hvit løgn som å si at du må kaste opp. Det får de fleste til å slakke kraftig av på farten.

Risikoen for å bli drept i en ulykke dobles om du øker farten fra 80 km/t til 93 km/t.

 

Er du usikker på om du er i stand til å kjøre, så la fremkomstmiddelet stå. 

Trøtt? Har du ikke sovet på 24 timer tilsvarer det å ha en promille på én.

Dagen derpå promille? Vent lenger enn du tror med å kjøre.

DeathTrip er en konkurranse hvor ungdommer engasjeres til å lage den beste forebyggende kampanjen mot ruskjøring.

Få gode tips til hvordan ruskjøring kan forhindres her.

Daniel Kolbeinshavn
Kommunikasjonsrådgiver
i Ung i trafikken

Daniel forklarer hva det betyr å være skadd

trans
Play Video

Lettere skadd

trans
Play Video

Moderat skadd

trans
Play Video

Alvorlig skadd

trans
Play Video

Livstruende skadd

Daniel forklarer hva det betyr å være skadd

Daniel Kolbeinshavn
Kommunikasjonsrådgiver
i Ung i trafikken

trans
Play Video

Lettere skadd

trans
Play Video

Moderat skadd

trans
Play Video

Alvorlig skadd

trans
Play Video

Livstruende skadd

Daniel Kolbeinshavn
Kommunikasjonsrådgiver
i Ung i trafikken

Daniel forklarer hva det betyr å være skadd

trans
Play Video

Lettere skadd

trans
Play Video

Moderat skadd

trans
Play Video

Alvorlig skadd

trans
Play Video

Livstruende skadd

Hvordan ville du reagert om det var noen av dine nærmeste?

UIT_Promo_Stills_1.12.1

Lettere Skade

"Jeg så at benet mitt knakk. Det ble helt mykt, og to biter av skjelettet stod rett ut"
-

UIT_Promo_Stills_1.7.1

Moderat Skade

"Jeg var utrolig heldig som, mot alle odds, kom ut av ulykken med livet i behold. Likevel kan jeg ikke la være å tenke at det hadde vært så mye enklere for meg om jeg ikke overlevde"

UIT_Promo_Stills_1.13.1

Alvorlig skade

"En stor del av hjerneskallen på høyre side måtte fjernes for å lette på trykket. Når jeg våknet kunne jeg verken gå eller prate. De skal prøve å bytte om på to muskler i underarmen så jeg kanskje får tilbake grepet i hånden"

UIT_Promo_Stills_1.8.1

Livstruende skade

"Indre organer forflyttet seg og ble revet av"

UIT_Promo_Stills_1.10.1

Husk, noen er glad i deg

Husk, noen
er glad i deg

Husk, noen
er glad i deg

UIT_Promo_Stills_1.10.1
UIT_Promo_Stills_1.10.1

Spør oss,
Mer du vil vite?

Spør oss,
Mer du vil vite?

Liv Marie Bendheim
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
Ung i trafikken – ingen venner å miste

VI SPØR POLITIET

Liv Marie Bendheim
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
Ung i trafikken – ingen venner å miste

Har du hatt Lappen i under to år? Mobilbruk i bil straffes med 5000,- og seks prikker.

Liv Marie Brendheim fra Ung i trafikken

Hvor lenge må du vente med å kjøre etter å ha drukket alkohol?

Alkoholforbrenningen er konstant, så i teorien kan du sette opp et regnestykke og beregne tiden det tar for kroppen å forbrenne enhetene du drikker. Utfordringen er at det er mange faktorer som påvirket promillen du får av å drikke alkohol, og dermed hvor lang tid det tar før du blir edru. I tillegg er de fleste av disse faktorene vanskelige å omgjøre til et tall og putte inn i en formel.

 

Muskelmasse

Du er kanskje klar over at vekten din kan påvirke hvor høy promille du får. Jo mindre kroppsmasse å fordele alkoholen på, jo høyere promille får du. Det er kanskje ikke like mange som tenker over at alkohol oppløses bedre i vannholdig enn i fettholdig kroppsvev. Muskler består av mye vann. Det vil si at hvis to personer veier det samme, vil den personen med lavest muskelmasse bli fortere full – gitt at de drikker samme alkoholmengde.

 

Biologiske forskjeller mellom kvinner og menn

Kvinnekroppen består generelt sett av en høyere andel fett og en lavere andel vann enn kroppen til menn. Dette betyr at alkoholen blir mindre fordelt i kroppen hos kvinner, og gjøre at de som oftest vil oppnå en høyere promille enn menn med samme inntak av alkohol.

 

Enzymer i magesekken som bryter ned alkohol

I magesekken er det enzymer som bryter ned alkohol. Jo mer alkohol som brytes ned i magesekken, desto mindre alkohol går over i blodet. Mengden enzymer kan variere fra person til person. Generelt ser det ut til at menn har større enzymaktivitet enn kvinner. Spiser du et raust og godt måltid samtidig som du konsumerer alkohol, kan opptil 30 prosent av alkoholen brytes ned i magesekken. Hvis du drikker på tom mage, har denne nedbrytningen i magesekken liten betydning.

 

Antall enheter

Jo flere enheter du drikker, jo høyere promille får du. Drikker du mange enheter på kort tid, har du høyere promille når du tar den siste enheten enn hvis du sprer inntaket over lenger tid. Jo høyere promille du har når du slutter å drikke, jo lenger tid tar det å forbrenne alkoholen. Dessuten kan noen miste oversikt over hvor mange enheter med alkohol de har drukket i løpet av en kveld, og da er det spesielt vanskelig å beregne hvor lang tid det tar å bli edru.

 

Alkoholprosent

Hva du drikker påvirker din endelige promille og hvor lang tid du bør vente med å kjøre. En enhet med øl har vanligvis en alkoholprosent på 4,7, mens sterkøl kan inneholde en langt høyere alkoholprosent per enhet. Alkoholprosenten på musserende og vin kan også ha store variasjoner, alt fra 8-15 %. Brennevin og sprit kan variere fra 20-60 %. Du skal ha tunga rett i munnen for å registrere hvor mye alkohol du faktisk drikker.

 

Dagsform

Hvor godt du har sovet og din fysiske og psykiske form, påvirker toleransen for alkohol. En og samme person kan oppleve stor variasjon på virkningen fra alkohol, fra gang til gang.

 

Ungdom tåler alkohol dårligere enn voksne

Det er flere faktorer som påvirker at ungdom ofte oppnår en høyere promille enn voksne. For eksempel er kroppsmassen til ungdom som regel mindre sammenlignet med voksne, og ungdom vil dermed få en høyere promille med samme alkoholinntak. I tillegg har ungdom som regel generelt dårligere toleranse for alkohol, og mange unge drikker fort.

 

Tips til å unngå å kjøre med dagen derpå-promille:

Det er veldig mange ting som påvirker hvilken promille du får på festen og når du da er klar for å kjøre i trafikken igjen. Så uansett hvor godt du tror du har beregnet din egen promille, legg alltid inn ekstra margin! Hvis du er usikker på om du har promille eller ikke, er det i hvert fall helt sikkert at du ikke skal kjøre.

– Er du usikker på om du har promille eller er trøtt dagen derpå – la bilen stå. Husk at oppmerksomhets- og konsentrasjonsevnen også svekkes betraktelig når man er trøtt og sliten.

– Det finnes ingen fasit på hvor mange timer du kan vente med å kjøre i trafikken etter at du har tatt siste slurk med alkohol. Du må rett og slett vente helt til du er edru.

– De fleste promillemålerne du kjøper på markedet er unøyaktige og kan gi deg en falsk trygghet.

– Drikk vann jevnlig når du konsumerer alkohol. Jo mindre alkohol du får innabords totalt sett, jo færre timer trenger kroppen din på å få deg edru igjen.

– Drikk sakte. Alkoholforbrenningen er konstant og ved å jekke ned tempoet på inntaket ditt vil du unngå at promillen stiger rett til værs fra første slurk.

– Spiser du et raust måltid mens du drikker alkohol, tar kroppen opp mindre alkohol.

– Ha en edru kveld, spar penger og kjør hvor du vil dagen etterpå.

Denne siden benytter Google Analytics for å måle trafikk under kampanjen